søndag den 14. september 2008

Mobiltelefon vaner

Så er jeg tilbage igen !!

Denne gang vil jeg dele mine tanker vedr. folks mobiltelefon vaner. Jeg har de sidste par uger observeret/overhørt en helt del mennesker der snakker i mobiltelefon, som led i min uddannelse til pædagog.

De fleste der ringer op starter med at sige noget i retning af : "Hej det er mig, hvor er du henne" eller de siger deres navn og spørger om: "Hvad laver du".

Jeg har bemærket at de fleste mennesker der tager telefonen bare siger "hej" eller deres navn.

En del ældre brugere af mobilen råber uforbeholden meget højt når de snakker i mobiltelefon, om det er på grund af dårlig forbindelse eller det simpelthen går ud over deres fatteevne at det er muligt at kommunikere med et andet menneske gennem en lille firkantet plastic æske, uden at skulle råbe over til dem.

Fordi jeg har gået og smug lyttet til andres telefon samtaler, er jeg blevet mig selv pinlig bevidst om hvad jeg selv gør når jeg ringer eller bliver ringet op. Jeg er ikke selv er opvokset med mobiltelefonen og derfor har jeg nok en noget ydmyg opfattelse af dens brug. Jeg bruger kun mobilen til korte vigtige beskeder og kunne aldrig drømme om at sidde og sludre sladre med en veninde i hele eller halve timer, mens jeg f.eks. handler ind eller kører i S-tog. Når jeg ringer op til en mobil (der ikke tilhører en af mine børn, for her spørger jeg naturligvis som en god mor :-) "Hvor er du henne"), er det mig meget magtpåliggende at finde ud af om jeg evt. forstyrre vedkommende som jeg ringer til, og selv om jeg ikke direkte spørger "Hvad laver du" så er mine snagende spørgsmål ment som en venlighed. Så ved I det, jer derude som indimellem bliver ringet op af mig !!

2 kommentarer:

Helen sagde ...

Hej Pia

Ja - man bliver uhyggelig bevidst om sin egen "opførsel", når man er i gang med at iagttage:-)

Har du set hvad Kirsten, Andrea og Jennifer skriver i deres iaggtagelser af hvordan mobiltelefonen indgår i hverdagen?

Jennifer sagde ...

Hej Pia
Jeg sidder lige og læser dine indlæg og kommer pludselig i tanke om, at det egentligt er sjovt, at læse hvordan du bruger din mobil på. At det er en anden verden for dig som de unge i dag bruger deres mobil på "slud sladre en halv time med veninden" og samtidig det for en ung er en anden verden som du bruger din mobil på - altså f.eks at dine meddelinger er korte og du kun telefonerer over mobil når det er vigtigt.
Jeg selv kan finde på, altså hvis jeg virkelig keder mig, at tale med min kærste i telefon for timevis, selvom han egentlig bare er nede i byen og jeg godt kunne gå hen til ham. Eller når jeg går hjem fra et sted, der er lidt langt væk fra der hvor jeg bor - for selvskabens skyld. Desuden føler jeg mig mere sikker, at gå et mørkt sted og samtidig tale i mobil.